FAQ pro systém Guide Group


  1. Musím být starší 18ti let, abych se mohl/a zaregistrovat?
    Pro registraci není nutné být starší 18 let. Minimální věková hranice pro využívání systému je 15 let.
  2. Je nutné pro činnost průvodce či delegáta mít certifikaci?
    Nikoliv, avšak je to velkou výhodou. Váš profil funguje jako váš životopis a certifikace je jeden z bodů, které se na vašem profilu vyjímají. Pro zaměstnavatele se jedná o jeden z rozhodujících aspektů při výběru.
  3. Platí se za registraci do systému Guide Group?
    Pokud se zaregistrujete do 1.4.2020 získáte roční členství zdarma. Po dobu 1 roku budete moci využívat systém Guide Group naplno bez omezení. Pokud se nezaregistrujete do 1.4. 2020 získáte po registraci týdenní přístup zdarma, abyste si vše mohli vyzkoušet. Posléze bude jen na vás, zda se rozhodnete Guide Group nadále využívat. Pokud ano, je nutné uhradit po uplynutí týdenního trialu roční členský poplatek ve výši 500 Kč a váš účet bude na rok aktivován. Tento příspěvek nám pomáhá tvořit tento projekt, udržovat ho a dále rozvíjet. Je také prostředkem k zajištění aktuálních a kvalitních informací do sekce Rad a tipů, které slouží vám, jako možnost rozšiřování a prohlubování znalostí a kvalifikace.
  4. Mohu smazat svůj profil kdykoli se mi zachce?
    Pokud na svém profilu nemáte žádné závazky (př. rozjednanou smlouvu se zaměstnavatelem apod.), tak si profil můžete smazat v nastavení svého uživatelského účtu.
  5. Může si můj profil najít i někdo, kdo není zaregistrován v systému?
    Nikoliv, do systému Guide Group mají přístup jen registrovaní členové.
  6. Jaké informace jsou viditelné pro zaměstnavatele?
    Veškeré informace, které jsou k vidění pro zaměstnavatele si můžete prohlédnout skrze tlačítko „Náhled“. Tlačítko naleznete v rubrice profil, v pravém horním rohu.
  7. Ručíte za to, aby zaměstnavatel splnil své závazky?
    Nikoliv, poskytujeme jako provozovatel pouze prostor pro střetávání nabídky a poptávky. Avšak nemusíte se bát, systém disponuje několika opatřeními, které by těmto problémům měli předcházet.
  8. Je nutné na profilu uvádět číslo mého bankovního účtu?
    Uvádět č. svého bankovního účtů není potřeba. Vyplacení odměny či mzdy za odvedenou práci řešíte přímo se zaměstnavatelem.
  9. Jakým způsobem probíhá platba od zaměstnavatele?
    Po přijmutí nabídky je následná komunikace a stanovení platebních podmínek dle domluvy mezi vámi a zaměstnavatelem, který má povinnost vám zaplatit po odvedení práce odměnu na váš bankovní účet.
  10. Mohu se spojit opakovaně se stejným zaměstnavatelem?
    Ano, je to možné.
  11. Budou mě zaměstnavatelé sami kontaktovat nebo si musím práci hledat sám/a?
    Ano, váš profil funguje jako životopis. Zaměstnavatelé mají možnost hledat v databázi pomocí vyhledávače, který dokáže filtrovat průvodce a delegáty na základě x kritérií. Čím podrobněji svůj profil vyplníte, tím zvyšujete své šance, že budete osloveni zaměstnavatelem. Máte však stejnou možnost s hledáním nabídek, které zaměstnavatelé vypisují přímo na svých profilech – k těmto zakázkám máte přístup skrze své soukromé vyhledávače.
  12. Jaké má Guide Group výhody oproti klasickému shánění práce?
    Budete součástí databáze, která je přístupná stovkám zaměstnavatelů. Zaměstnavatelé vás budou aktivně sami oslovovat a veškeré pracovní nabídky z oblasti CR budete mít přehledně na jednom místě. Možnost vzdělávání v oblasti CR a dostanete se k zajímavým pracím. Získáte také nové reference a zkušenosti a navážete spoustu kontaktů z oboru.
  13. Fungujete jako pracovní agentura?
    Jako pracovní agentura nefungujeme. Náš software vytváří pouze prostor pro střetávání nabídky a poptávky, kde se jednotlivé strany samy navzájem vyhledávají.
  14. Pracovní podmínky zajišťujete vy či přímo zaměstnavatel?
    Pracovní podmínky jsou zajištěny přímo zaměstnavatelem.
  1. Musím být starší 18ti let, abych se mohl/a zaregistrovat?
    Pro registraci není nutné být starší 18 let. Minimální věková hranice pro využívání systému je 15 let.
  2. Pokud jsem stále student a chci používat váš systém pro vyhledání práce nebo brigády, musím se stát živnostníkem?
    Je to jedna z možností, není to však nutností. Se zaměstnavatelem můžete vyjednat pracovní podmínky i na základě DPP, DPČ nebo pracovní smlouvy, kde živnostenský list není nutný.
  3. Je nutné pro činnost průvodce či delegáta mít certifikaci?
    Nikoliv, avšak je to velkou výhodou. Váš profil funguje jako váš životopis a certifikace je jeden z bodů, které se na vašem profilu vyjímají.
  4. Platí se za registraci do systému Guide Group?
    Pro studenty je využívání systému zcela zdarma.
  5. Nabízíte i jiné možnosti prací v cestovním ruchu či se orientujete jen na průvodcovskou činnost?
    Systém nabízí i další pracovní pozice z oblasti cestovního ruchu.
  6. Mohu smazat svůj profil kdykoli se mi zachce?
    Pokud na svém profilu nemáte žádné závazky (př. rozjednanou smlouvu se zaměstnavatelem apod.), tak si svůj profil můžete smazat v nastavení svého uživatelského účtu.
  7. Může si můj profil najít i někdo, kdo není zaregistrován v systému?
    Nikoliv, do systému Guide Group mají přístup jen registrovaní členové.
  8. Jaké informace jsou viditelné pro zaměstnavatele?
    Veškeré informace, které jsou k vidění pro zaměstnavatele si můžete prohlédnout skrze tlačítko „Náhled“. Tlačítko naleznete v rubrice profil, v pravém horním rohu.
  9. Ručíte za to, aby zaměstnavatel splnil své závazky?
    Nikoliv, poskytujeme jako provozovatel pouze prostor pro střetávání nabídky a poptávky. Avšak nemusíte se bát, systém disponuje několika opatřeními, které by těmto problémům měli přecházet.
  10. Je nutné na profilu uvádět číslo mého bankovního účtu?
    Uvádět č. vašeho bankovního účtů není potřeba. Vyplácení odměny či mzdy za odvedenou práci řešíte přímo se zaměstnavatelem.
  11. Jakým způsobem probíhá platba od zaměstnavatele?
    Po přijmutí nabídky je následná komunikace a stanovení platebních podmínek dle domluvy mezi vámi a zaměstnavatelem, který má povinnost vám zaplatit po odvedení práce odměnu na váš bankovní účet.
  12. Mohu se spojit opakovaně se stejným zaměstnavatelem?
    Ano, je to možné.
  13. Budou mě zaměstnavatelé sami kontaktovat nebo si musím práci hledat sám?
    Ano, tvůj profil funguje jako životopis. Zaměstnavatelé mají možnost hledat v databázi pomocí vyhledávače, který dokáže filtrovat průvodce a delegáty na základě x kritérií. Čím podrobněji si svůj profil vyplníš, tím zvyšuješ své šance na oslovení zaměstnavatelem. Máš však stejnou možnost s hledáním nabídek, které zaměstnavatelé vypisují přímo na svých profilech – k těmto zakázkám máš přístup skrze své soukromé vyhledávače.
  14. Jaké má Guide Group výhody oproti klasickému shánění práce?
    Budeš součástí databáze, která je přístupná stovkám zaměstnavatelů. Zaměstnavatelé tě budou aktivně sami oslovovat a veškeré nabídky z oblasti CR budeš mít přehledně na jednom místě. Dále možnost vzdělávání v oblasti CR a dostaneš se k zajímavým praxím a zakázkám, získáš reference a zkušenosti a navážeš spoustu zajímavých kontaktů.
  15. Fungujete jako pracovní agentura?
    Jako pracovní agentura nefungujeme. Náš software vytváří pouze prostor pro střetávání nabídky a poptávky, kde se jednotlivé strany sami navzájem vyhledávají.
  16. Pracovní podmínky jsou zaručeny vámi či přímo zaměstnavatelem?
    Pracovní podmínky jsou zajištěny přímo zaměstnavatelem.
  17. Co se stane až dostuduji?
    V momentě, kdy dostuduješ tě systém automaticky vyzve a zeptá se, zda ve studiu pokračuješ či nikoliv. Pokud ano, bude zapotřebí naskenovat potvrzení o studiu a vyplnit předpokládané ukončení studia. Systém ti následně automaticky prodlouží studentský účet. V případě, že se studiem končíš, tak se ti spustí čtyřměsíční lhůta a následně tě systém vyzve k zaplacení ročního členského poplatku ve výši 500 Kč a poté automaticky tvůj profil převede do průvodcovského profilu. Pokud však nezaplatíš nebo systém nadále nechceš využívat, tak se nic neděje. Tvůj účet zachováme a kdykoliv v budoucnu si ho můžeš znovu aktivovat. A jestliže bys pro získání potvrzení o studiu potřeboval/a více času, dá se v systému požádat o prodloužení.
  1. Platí se za využívání systému?
    Ano, služba je zpoplatněna. Registrací do systému vám vzniká závazek uhradit roční členský poplatek se splatností do 2 měsíců od registrace. Pokud uvážíte, že Guide Group pro vás není, můžete nám na podpora@guidegroup.cz zaslat email, ve kterém uvedete pádné důvody, proč nechcete systém nadále využívat. Když vaše důvody zvážíme jako opodstatněné a relevantní, zprostíme vás závazku na uhrazení členského poplatku a zrušíme váš účet. Přesná výše poplatků je uvedená v ceníku nebo platebních podmínkách.
  2. Je možné v systému nabízet i jiné práce z oblasti cestovním ruchu nebo se orientujete jen na průvodcovskou činnost?
    Ano, v našem systému můžete nabízet i jiné práce z oblasti cestovního ruchu, a to studentům cestovního ruchu, historie a jazykových škol, které můžete přijmout na praxi, stáž, brigádu či práci. V ostatních případech je systém orientován primárně na průvodcovskou činnost – průvodci a delegáti.
  3. Je možné kdykoliv smazat náš profil?
    Váš profil lze smazat kdykoliv v nastavení vašeho profilu, avšak nesmíte mít žádné závazky vůči nám ani jiným osobám. Například, neuzavřená rozpracovaná zakázka s průvodcem.
  4. Může si náš profil najít i někdo, kdo není zaregistrován v systému?
    Nikoliv, do systému Guide Group mají přístup jen registrovaní členové.
  5. Je nutné uvést číslo bankovního účtu do systému?
    Uvádět č. svého bankovního účtu do systému není nutné.
  6. Jaké má Guide Group výhody oproti klasickému shánění pracovníků?
    V systému lze najít potřebnou pracovní sílu přesně na míru dle vašich požadavků, a to i pohotově v nenadálých situacích. Budete mít přístup k široké databázi zkušených průvodců, delegátů a studentů z cestovního ruchu. Další výhodou oproti klasickému shánění je, že pracovní sílu lze najít rychle a jednoduše online odkudkoliv – z kanceláře, pohodlí domova apod.
  7. Fungujete jako pracovní agentura?
    Nikoliv, jako pracovní agentura nefungujeme. V našem systému si pracovní síly vyhledáváte sami – my do toho nijak nezasahujeme. Stejně tomu je u pracovníků, kteří si mohou vyhledat přímo vás. Pokud uzavřete přes nás pracovní vztah, pak ho uzavíráte přímo s pracovníky. My nejsme zaměstnavatelé vámi objednaných pracovních sil, tím se stáváte vy při podpisu smlouvy. Rovněž neposkytujeme poradenskou nebo informační činnost v oblasti pracovních příležitostí, nabízíme pouze prostor pro střetávání nabídky a poptávky.
  8. Kolik stojí zprostředkování jednoho pracovníka skrze váš systém?
    Za zprostředkování pracovníka skrze náš systém není nic účtováno. Po zaplacení členského poplatku můžete systém volně využívat. Přesnou výši členského poplatku naleznete v ceníku nebo platebních podmínkách.
  1. Platí se za využívání systému?
    Pro kulturní objekty (hrady, zámky, města atd.) je využívání systému zdarma. Platíte až tehdy, když někoho najmete a dojde k uzavření smlouvy přes náš systém. V obou případech se platí fixní částka, jak za studenta, tak i průvodce. Přesná výše těchto poplatků je uvedená v ceníku nebo platebních podmínkách.
  2. Je možné v systému nabízet i jiné práce z oblasti cestovním ruchu nebo se orientujete jen na průvodcovskou činnost?
    Ano, v našem systému můžete nabízet i jiné práce z oblasti cestovního ruchu, a to studentům cestovního ruchu, historie a jazykových škol, které můžete přijmout na praxi, stáž, brigádu či práci. V ostatních případech je systém orientován primárně na průvodcovskou činnost – průvodci a delegáti.
  3. Je možné kdykoliv smazat náš profil?
    Váš profil lze smazat kdykoliv v nastavení Vašeho profilu, avšak nesmíte mít žádné závazky vůči nám ani jiným osobám. Tím je myšleno, že pokud máte skrze náš systém sjednaného například průvodce na určitou práci a vy v té době budete chtít smazat váš profil, budete muset vyčkat, až uhradíte provizi za využité služby a tento závazek pomine.
  4. Může si náš profil najít i někdo, kdo není zaregistrován v systému?
    Nikoliv, do systému Guide Group mají přístup jen registrovaní členové
  5. Je nutné uvést číslo bankovního účtu do systému?
    Uvádět č. svého bankovního účtu do systému není nutné.
  6. Jaké má Guide Group výhody oproti klasickému shánění pracovníků?
    V systému lze najít potřebnou pracovní sílu přesně na míru dle vašich požadavků, a to i pohotově v nenadálých situacích. Budete mít přístup k široké databázi zkušených průvodců a studentů z cestovního ruchu. Další výhodou oproti klasickému shánění je, že pracovní sílu lze najít rychle a jednoduše online odkudkoliv – z kanceláře, pohodlí domova apod.
  7. Fungujete jako pracovní agentura?
    Nikoliv, jako pracovní agentura nefungujeme. V našem systému si pracovní síly vyhledáváte sami – my do toho nijak nezasahujeme. Stejně tomu je u pracovníků, kteří si mohou vyhledat vás. Pokud uzavřete přes nás pracovní vztah, pak ho uzavíráte přímo s pracovníky. My nejsme zaměstnavatelé vámi objednaných pracovních sil, to se stáváte vy při podpisu smlouvy. Rovněž neposkytujeme poradenskou nebo informační činnost v oblasti pracovních příležitostí, nabízíme pouze prostor pro střetávání nabídky a poptávky.
  8. Jestliže sháníme pracovníka na hrad na léto či jiný kulturní objekt, kolik nás to bude stát?
    V tomto případě platíte fixní jednorázovou částku za každou osobu, se kterou si sjednáte pracovní vztah přes náš systém. Výši této částky naleznete v ceníku nebo platebních podmínkách.


Horský průvodce a jejich legislativa


Horský průvodce je kvalifikovaná osoba pověřená zajištěním bezpečného pohybu klientů v horském terénu. Hlavní náplní je zajištění bezpečného pohybu hostů v horském terénu. V České republice se můžete v praxi setkat se dvěma kategoriemi horského průvodce:

  • horský průvodce MŠMT (osoba, která absolvovala u MŠMT akreditovaný rekvalifikační kurz „Průvodcovská činnost horská“) a

  • mezinárodní horský průvodce IML (osoba, která v ČR navíc absolvovala vzdělání dle mezinárodního standardu UIMLA anebo tuto kvalifikaci získala v zahraničí.


Jaký je rozdíl mezi horským průvodcem a horským vůdcem? Co je to průvodcovská činnost horská?

Horský průvodce a horský vůdce jsou dvě samostatné regulované činnosti a dvě samostatné složky vázané živnosti nazvané průvodcovská činnost horská. Liší se svou obsahovou náplní, která je vymezena v nařízení vlády č. 278/2008 Sb. o obsahových náplních jednotlivých živností.

Mezinárodní horský průvodce UIMLA (IML – International mountain leader) a mezinárodní horský vůdce UIAGM (International mountain guide), jsou jediné mezinárodně uznávané kvalifikace pro vedení hostů v horských oblastech celého světa.

Horský průvodce je oprávněn:

  • organizovat a provádět jednotlivce nebo skupiny v horském prostředí, s výjimkou oblasti ledovců, skal, kaňoningu a všech dalších terénů, v nichž postup vyžaduje použití horolezecké techniky, horolezeckých pomůcek a materiálu (zejména stoupacích želez, cepínů, lan, jistících prostředků), kdy v zasněžených horských terénech je provádění možné pouze ve zvlněných terénech severského typu; v rámci živnosti je též možný pohyb na skialpinistických nebo běžeckých lyžích nebo sněžnicích po značených turistických cestách a trasách. a

  • poskytovat poradenství věcně související s obsahem živnosti, půjčovat lezeckou, horolezeckou, skialpinistickou a obdobnou výzbroj a výstroj

Horský vůdce je oprávněn:

  • organizovat a provádět jednotlivce nebo skupiny ve vysokohorském prostředí, včetně ledovců, při skalním lezení a horolezectví na zajištěných cestách, umělých lezeckých stěnách, při skialpinistických túrách, vedení a organizování vysokohorských expedic, včetně zajišťování bezpečnosti.

  • poskytovat poradenství věcně související s obsahem živnosti, půjčovat lezeckou, horolezeckou, skialpinistickou a obdobnou výzbroj a výstroj


Jaké je vymezení pojmů horský průvodce a horský vůdce v zahraničí?

Na mezinárodní úrovni vymezuje působnost horského průvodce dohoda mezi „Unií asociací mezinárodních horských průvodců“ a „Mezinárodní federací asociací horských vůdců“, ze kterého zobecněně vyplývá, že zatímco horský vůdce může působit za každého ročního období ve všech horských oblastech, horský průvodce je oprávněn vést klienta v takovém terénu, který nevyžaduje, a priori, použití lezecké techniky.

Horolezecké výstupy s klienty například na Mont Blanc, Matterhorn atd. jsou pouze v kompetencích horského vůdce.

 

Jaký je rozdíl mezi horským průvodcem a průvodcem cestovního ruchu?

Právní odpověď je ve vymezení obsahové náplně živnosti průvodce cestovního ruchu na jedné straně a průvodcovské činnosti horské na druhé straně.

Průvodce cestovního ruchu je podle přílohy č. 4 nařízení vlády č. 278/2008 Sb., kterým se stanoví obsahová náplň jednotlivých živností, oprávněn k: „doprovázení skupiny osob nebo jednotlivců, při němž je v jazyku podle jejich výběru poskytován výklad o kulturním a přírodním dědictví země. Výklad obsahuje zejména informace o kultuře (historické, umělecké, archeologické, folkloristické, etnologické, gastronomické a podobně), životním prostředí (geologické, přírodní, klimatické a podobně), jednotlivých lokalitách (historických, průmyslových, městských centrech a podobně), místech (muzea, kostely a podobně) a oblastech (turistických regionech, krajích a podobně). Zajištění dalších nezbytných činností spojených s doprovodem skupiny osob nebo jednotlivců, vedením a kontrolou itineráře, zajištěním programu, obstaráním základních informací během cesty, včetně praktických informací vztahujících se k místu pobytu, a poskytováním základní pomoci doprovázeným osobám. V rámci této činnosti lze prodávat věci související s cestovním ruchem, zejména vstupenky, mapy, plány, jízdní řády, tištěné průvodce a upomínkové předměty.“

Horský průvodce je podle přílohy č. 2 nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, oprávněn k „organizování a provádění jednotlivců nebo skupin v horském prostředí, s výjimkou oblasti ledovců, skal, kaňoningu a všech dalších terénů, v nichž postup vyžaduje použití horolezecké techniky, horolezeckých pomůcek a materiálu (zejména stoupacích želez, cepínů, lan, jistících prostředků), kdy v zasněžených horských terénech je provádění možné pouze ve zvlněných terénech severského typu; v rámci živnosti je též možný pohyb na skialpinistických nebo běžeckých lyžích nebo sněžnicích po značených turistických cestách a trasách. Předmětem obsahové náplně živnosti je též poradenství věcně související s obsahem živnosti, pokud jiný právní předpis nestanoví jinak."

Po přečtení obou vymezení Vám bude jasné, že základní odlišnost bude spočívat v aktivitě v „horském prostředí“. Jakmile budete skupinu provádět v horském prostředí, potřebujete již kvalifikaci horského průvodce.

Pro praxi je ale problematické, že pojem „horské prostředí“ není nikde závazně vymezen. Není vymezen ani nezávazně např. v nějaké technické normě.

Při vedení klientů na horách v ČR musíte navíc respektovat řády jednotlivých národních parků, které typicky stanoví, že pohyb s větší skupinou je třeba dopředu ohlásit správě parku.


Co musím splňovat, abych získal živnostenské oprávnění jako horský průvodce?

Chcete-li se stát horským průvodcem – živnostníkem, máte dvě možnosti odpovídající živnostenskému zákonu:

absolvovat rekvalifikační kurz akreditovaný MŠMT, získat čtyřletou praxi (např. v zaměstnaneckém či obdobném poměru), splnit všeobecné podmínky provozování živnosti;

složit zkoušky profesní kvalifikace a splnit všeobecné podmínky provozování živnosti.


Podle jakých zákonů pracuje horský průvodce v České republice a zahraničí?

Průvodcovská činnost horská je v České republice vázanou živností. Bližší podmínky jejího výkonu tedy stanoví živnostenský zákon a nařízení, která jej provádějí.

Pracuje-li horský průvodce pro cestovní kancelář, na základě pracovní smlouvy, dohody o provedení práce či dohody o pracovní činnosti, řídí se samozřejmě taktéž zákoníkem práce.

Při své činnosti v zahraničí podléhá horský průvodce právnímu řádu České republiky a zároveň právnímu řádu země, ve které se s klienty nachází.


Mohu pracovat jako horský průvodce, i když nemám žádnou kvalifikaci?

Pokud chcete pracovat jako živnostník, nelze získat oprávnění pro průvodcovskou činnost horkou bez odborné způsobilosti (tedy bez absolvovaného vzdělání, kurzu).

Pokud chcete vykonávat práci horského průvodce v zaměstnaneckém či obdobném poměru v cestovní kanceláři (dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti), musíte odbornou způsobilost doložit také. Podnikatel (tj. cestovní kancelář) je povinen zajistit výkon průvodcovské činnosti horské pouze fyzickými osobami splňujícími požadavky odborné způsobilosti.

V zahraničí rozhodně není obvyklé, že klienty vede někdo bez patřičné kvalifikace. Vede-li klienty osoba bez patřičné kvalifikace, porušuje nejen zákony České republiky, ale i zákony země, ve které se pohybuje.